tisdag 20 januari 2009

Same, same, but different..

Såg att Snygg-Micke laggt ut sitt recept till framgång på sin blogg.

Eftersom att jag inte heller har så mycket att skriva om (förra inlägget var också en konsekvens av det) så tänkte jag att det kanske finns någon stackare där ute som finner intresse av att få se min variant av "Calles special".

Innan jul var det mest fokus på uthållighets träning i november månad. I december så handlade det om att förbereda kroppen på hårdare träning.

Det innebar tre gympass, tre ordentliga bulderpass och två dagar med aktivvila och bålövningar i veckan. Jag lade även in deadhangs och stretch.

Efter nyår så började jag verkligen få till träningen tycker jag. Jag gjorde då så att jag splittade upp dagen, med att försöka köra styrketräning på förmiddagen. Detta har fungerat väldigt bra för mig, då kroppen bättre hinner ta igen sig mellan passen. Sex timmar mellan passen verkar vara the shit. Då är det bara att köra fullt fräs båda passen.

Nu för tiden så ser mina veckor ut ungefär så här:

Måndag förmiddag: Styrketräning av bröst och tricpes. 5 övningar. 3 set med 4-6 repetitioner.
Måndag kväll: 250 move uthållighetsklättring. 100-150 move bulders. Deadhangs 10-15sek 3 finger Open och closed.
Tisdag kväll: 200-250 move uthålligetsklättring. Bålövningar och antagonister.
Onsdag förmiddag: Styrketräning av axlar och ben: 3 övningar axlar. 3 set med 4-6 repetitioner. 3 övningar ben 2 set med 10-12 repetitioner.
Onsdag kväll: 300 move uthållighets klättring. 100-150 move bulders. Avlåsningar och typewriters.
Torsdag kväll: 200-250 move uthålligetsklättring. Bålövningar och antagonister.
Fredag förmiddag: Styrketräning av rygg och biceps. 5 övningar. 3 set med 4-6 repetitioner.
Fredag kväll: 350 move uthållighetsklättring. 100-150 move bulders. Deadhangs 6-8 sek 3 finger Open och closed med vikter.
Lördag: Vila
Söndag: Vansinnespass med Hassemannen.

Ungefär så här har det sett ut. Vissa dagar har uthållighetsklättringen blivit ersatt med motionscykel eller rodd på "vilodagarna", mängden bulders och övrig klättring har varierat beroende på dagsform, eftersom att styrkepassen ibland har skett senare på eftermiddagen, vilket för mig gör klättringen väldigt jobbigt att klara av.

Precis som i Mickes fall så har jag planerade viloveckor och de hårda veckornas innehåll planerar jag aldrig mer än 2 veckor framåt. Precis som för Micke så kommer jag att förändra innehållet i min träning för att bli mer och mer fokuserad på klättringsbiten ju närmare utesäsongen jag kommer.

Egentligen så kan man se det mesta av min planering träningsmål. Jag justerar efter om det blir för tungt eller för lätt, annars anser jag så gör man sig själv en otjänst. Det viktigaste är att lyssna på kroppen och ta dess signaler på allvar.

All träning och planering är för mig rätt meningslös om den leder till att man tränar sönder sig vecka två.. eller nio för den delen. Visst kan olyckan vara framme, men överansträngning bör man planera för att undvika, alternativt planera om för att motverka.

Sen så måste man även komma ihåg att käka ordentligt om man tänkt träna hårt. Visst kan man gå på diet.. men att köra dubbla pass om dagen och samtidigt hålla igen på näringen.. det tror jag inte riktigt på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Linus, har du provat med pizzadieten?Enligt en viss norrlänning innehåller en piza hela kostcirkeln, flera varv!