måndag 25 maj 2009

Annorlunda



Hasse skrev tidigare om att graderingsteoretikerna här uppe har lidit av Mosjö-syndromet den senaste tiden. Nu hävdar jag att även blockjägarna här uppe är drabbade. Kanske går det inte att komma ifrån att Mosjön är vår måttstock numera. På både gott och ont.

Så när vi nu hittar en ny bjässe, denna gången i Botsmark, så försöker jag nöja mig med att konstatera att den framför allt är annorlunda. Varken bättre eller sämre än något annat, men (tack och lov) olikt det mesta som vi tidigare funnit runt umeå.

Alltså är den bra.

Ny klättring = nya teknik = utveckling.

Jag gillar utveckling.

7 kommentarer:

Jon sa...

Ser fint ut. Var är det?

Hasse sa...

Det är en riktigt stor sten som vi såg när vi var och scoutade i Botsmark-regionen. Inte så galet långt från Botsmarksblocket (fågelvägen).

Stenen är riktigt stor. Kanske Linus kan lägga ut fler bilder så man ser den i all sin prakt?!

Hasse sa...

Hela fronten samt högra sidan av stenen är vattenpolerad. Dvs grymt skön stenkvalitet och nästan inget löst. Dessutom så är den överhängande (>20 grader) samt har ett sittstarttak på högra sidan. Urtoppningarna sker på +6m och går från verto (vänster sida) till lätt slabb (höger) med sparsamt med grepp. Dvs man är inte så superkaxig. Landningarna är näst intill perfekta.

Sloaper-festivalen (som Linus hänger på) lär hamna över den 7'e graden.

Vi gjorde det mesta på en linje som startar sittstart, till Linus position på bilden och sedan ut rakt upp. Kändes som klockren 7B. Dock så blev det ingen FA pga oborstad urtoppning. Man är inte så kaxig på 6-7 meters höjd.

Vi ser gärna att den är färdigborstad INNAN någon hävdar FA! Men som vanligt så är ju allt upp till varje person.

jwi sa...

Ser helt fantastiskt ut! Jag har sele, rep, och en viss vilja att borsta.

Hasse sa...

Då har du precis allt som krävs för FA

Denna vecka så har jag bara möjlighet att komma ut på torsdag ... alla andra dagar vann tydligen lotta?!

Känner jag mig relativt skadefri (>70%) så blir det bouldersession på färdigutvecklat område. Annars så är jag på med borstning, FA-hets, etc

Linkan sa...

Jag är eventuellt upptagen i morgonkväll. Annars är jag nog där med borsten.

På torsdag så kommer David Hallman förbi, så om han inte kräver att åka till Botsmark så kommer jag att guida honom på utvecklat område.

Fredag så kan jag nog åka dit och även lördag. Detta eftersom att jag har inget liv eller hopp om att hitta något bättre runt Blåberget (kan ha fel på sista punktet)

jwi sa...

Man hittar nästan helt säkert inget bättre runt Blåberget. De block jag tittat på har inte imponerat på mig : snygga men med dålig stenkvalitet.

Torsdag låter bra.